کشور برای خبرنگاران خطرناک است

[ad_1]

گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود از وضعیت آزادی رسانه ها در سراسر جهان و همچنین خطراتی که فعالان خبری و اطلاعاتی با دستگیری و کشتن بیش از 500 روزنامه نگار تا سال 2021 با آن مواجه هستند، گزارش می دهد.

بر اساس این گزارش، در سال جاری حداقل 46 خبرنگار در مناطق مختلف جهان کشته شده اند که کمترین آمار ثبت شده در بیست سال گذشته است.

گزارشگران بدون مرز با اشاره به دستگیری 488 خبرنگار در سراسر جهان از وضعیت نگران کننده دستگیری و بازداشت خبرنگاران در سال جاری ابراز تاسف کرده است.

این سازمان غیردولتی که برای دفاع از آزادی مطبوعات و اطلاعات در سراسر جهان فعالیت می‌کند، گفت: «از زمان انتشار اولین گزارش سالانه در سال 1995، تعداد بازداشت‌های روزنامه‌نگاران هرگز زیاد نبوده است. . »

این افزایش قابل توجه، حدود 20 درصد در سال، عموماً نتیجه اقدامات انجام شده در سه کشور میانمار، بلاروس و چین است.

در این گزارش آمده است که وضع قوانین امنیتی جدید در هنگ کنگ توسط دولت چین به طور قابل توجهی به افزایش تعداد بازداشت‌ها و بازداشت‌های خبرنگاران در سال گذشته کمک کرده است.

زنان روزنامه نگار روز به روز بیشتر دستگیر شدند

گزارشگران بدون مرز در بخشی دیگر از گزارش به تعداد بازداشت و بازداشت زنان خبرنگار در سراسر جهان اشاره کرده و از این موضوع ابراز تاسف کرده است.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته حدود 60 خبرنگار زن در سراسر جهان دستگیر و بازداشت شده اند که این رقم تا سال 2020 به بیش از یک سوم رسیده است.

این سازمان گفت که تعداد خبرنگاران زن بازداشت شده در سال های اخیر را ثبت نکرده است.

بلاروس کشوری است که تعداد خبرنگاران زن بازداشت شده (17 مورد) بیشتر از همتایان مرد (15 مورد) است.

در همین حال، گزارشگران بدون مرز 87.7 درصد را تشکیل می دهد که اکثر خبرنگاران دستگیر شده در سراسر جهان همچنان مرد هستند.

چین با 127 مورد، میانمار با 53 مورد، ویتنام با 43 مورد، بلاروس با 32 مورد و عربستان سعودی با 31 مورد، پنج کشوری هستند که بیشترین تعداد روزنامه نگاران بازداشت شده از اول دسامبر را دارند.

کمترین تعداد خبرنگاران کشته شده

گزارشگران بدون مرز سپس اعلام کرد که 46 روزنامه نگار و فعال رسانه ای در سال گذشته کشته شده اند که کمترین میزان در 20 سال گذشته است.

در این گزارش آمده است که کاهش تعداد خبرنگاران کشته شده از سال 2016 به ویژه با گسترش درگیری های منطقه ای در سوریه، عراق و یمن آغاز شده است.

در این گزارش آمده است: «بیشتر مرگ روزنامه نگاران ثبت شده مربوط به قتل و قتل عمد بوده است. 65 درصد از کشته شدگان به عمد هدف قرار گرفته و از بین رفته اند.

کشور برای خبرنگاران خطرناک است

بر اساس گزارش سالانه گزارشگران بدون مرز، مکزیک و افغانستان با 7 و 6 کشته در سال جاری خطرناک ترین کشورها برای خبرنگاران باقی مانده اند.

در این رده بندی یمن و هند نیز با کشته شدن چهار خبرنگار در رتبه سوم قرار دارند.

خبرنگار گروگان گرفته شد

گزارشگران بدون مرز همچنان تعداد روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای ربوده شده در سراسر جهان را در سال جاری به 65 نفر می رساند که بیشتر از سال گذشته است.

سوریه، عراق و یمن با 44، 11 و 9 گروگان سه کشور دارای بیشترین تعداد روزنامه نگار هستند.

علاوه بر موارد فوق، خبرنگاران فرانسوی از آوریل سال جاری در مالی گروگان گرفته شده اند.

[ad_2]

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما