کاهش شاخص فساد

[ad_1]

فرارو- اکثر کشورهای جهان در شاخص سالانه ادراک فساد سازمان شفافیت بین‌الملل امتیاز پایینی کسب می‌کنند. این سازمان غیردولتی از کشورها از صفر تا رتبه 100 را بر اساس فساد در بخش دولتی استفاده می‌کند که 100 مورد آن یک رکورد بهداشت و شفافیت است.

به گزارش فرارو به نقل از اکونومیست؛ در آخرین رتبه بندی که در 25 ژانویه منتشر شد، تقریباً 70 درصد از کشورها امتیاز زیر 50 دارند. میانگین امتیاز در کشورهای جنوب صحرای آفریقا 33 است که پایین ترین امتیاز برای یک منطقه است. این امتیاز در اروپای غربی 66 است.

برخی از دموکراسی های بدنام نیز در سال گذشته به شدت آسیب دیده اند، به طوری که ایالات متحده برای اولین بار از 25 کشور برتر با کمترین میزان فساد پایین آمده است. در مورد ایالات متحده، تلاش های دونالد ترامپ برای برهم زدن نتایج انتخابات 2020 و طرفداران تئوری های توطئه در این کشور که جریان اصلی هستند، باید مقصر شناخته شوند.

با این حال، بزرگترین کاهش در کشورهایی بود که دولت‌هایشان مطبوعات را انکار کردند و با ماسک پیشگیری از کووید-19 آزادی‌های مدنی را محدود کردند. آرای بلاروس از سال 2020، زمانی که در انتخابات ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو پیروز شد، شش امتیاز کاهش یافته است.

سرکوب مدافعان حقوق بشر در دوران ریاست جمهوری رودریگو دوترته در فیلیپین و سرکوب مطبوعات آزاد در نیکاراگوئه و ونزوئلا باعث شد که این کشورها کمتر شناخته شوند.

بازیابی شاخص معمولاً کند است. کشورها معمولاً سال به سال تنها یک یا دو تغییر رتبه را تجربه می کنند. با این حال، تغییر رژیم غذایی می تواند منجر به بهبودی سریعتر شود. به عنوان مثال، رتبه ارمنستان از سال 2017 14 امتیاز افزایش یافته است.

اعتراضات گسترده در سال 2018 نخبگان سیاسی را به سمت انتخاب دولتی سوق داد که اتهامات علیه مقامات عالی رتبه سابق را افشا کرد. اما دولت ارمنستان اخیرا قدرت خود را از دست داده است. در 23 ژانویه، رئیس جمهور به دلیل ناامیدی از نداشتن قدرت تصمیم گیری استعفا داد.

پرش 10 واحدی آنگولا در همان زمان اتفاق افتاد. اگرچه اصلاحات در این کشور از سال 2017 به نفع صندوق بین المللی پول بوده است، اما مردم آنگولا عموماً از آنها سود نمی برند.

کشورهای فقیر به ویژه کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و آسیا به دلیل عملکرد بد دولت هایشان در این رتبه بندی قرار گرفته اند. با این حال، شرکت های مستقر در کشورهای ثروتمند اغلب فساد را در خارج از کشور تسهیل می کنند.

سازمان شفافیت بین‌الملل گزارش جداگانه‌ای درباره کشورهایی منتشر می‌کند که شرکت‌هایشان به مقامات خارجی رشوه می‌دهند و بالاترین رتبه در فهرست، کشورهایی است که توسط شاخص اصلی سازمان به عنوان کمترین فساد شناسایی شده‌اند.

برخی از ایالت ها حداقل قوانین ضد رشوه خواری دارند. به گفته سازمان شفافیت بین‌الملل، بریتانیا و سوئیس یکی از مجریان قانون «فعال» هستند، در حالی که آلمان، نروژ و سوئد مجریان «میانه‌رو» هستند.

کشورهای ثروتمند از فساد مصون نیستند. اوون پترسون، سفیر سابق بریتانیا که پس از درگیر شدن در یک رسوایی لابی در نوامبر 2021، زمانی که حداقل 500000 پوند علاوه بر حقوق خود برای مشاوره و لابی توسط دو شرکت دریافت کرد، استعفا داد.

در عوض، او پرداخت را در فهرست منافع مالی نمایندگان اعلام کرد و در نتیجه رسانه ها توانستند آزادانه اطلاعات و بیان را افشا کنند. سیاستمدارانی که در کشورهای فقیر رشوه می گیرند و رای می خرند یا در انتخابات تقلب می کنند، به راحتی پاسخگو نیستند.

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما